Szolgáltatás tervezés szempontjai
2019.03.01
Szolgáltatások tervezésénél érdemes figyelembe venni és megfontolni néhány szempontot.
- A szolgáltatások jellemzése. A szolgáltatások megfoghatatlanok, a szolgáltatásokat az igénybe vevő megtapasztalja. Igen nehéz feladat ezeket úgy előre tervezni, hogy megfeleljenek az igénybe vevő előzetes elvárásainak.
- A szolgáltatás nyújtása változó. Sokféle szolgáltató lehet egy adott térségben (állami, civil, egyházi), és sokféle igénybe vevő (hajléktalan, roma, szenvedélybeteg, munkanélküli). Legfontosabb, hogy a szolgáltatás és a szolgáltató személye is megbízható és következetes legyen.
- A szolgáltatás nem raktározható. A szükségletek kielégítésében nagyon fontos az idő, a hely, valamint a hogyan. A kielégítetlen szükségletek egyre nagyobb társadalmi feszültséget keltenek a helyi közösségben.
- A szolgáltatások nem központosítottak, nem kőbe vésettek, és nem is azonos tartalomra ("receptre") szólnak, speciálisak és eltérőek lehetnek a területi elhelyezkedés, az intézményi struktúra és feltételek, valamint a célcsoport tekintetében. A szolgáltatást nyújtónak (egyszemélyes szolgálatok) sokszor egyedül kell döntést hoznia.
A jó szolgáltatástervezés segít leküzdeni a nehézségeket.