A szolgáltatástervezés lépései, folyamata
Jövőkép
Minden szervezet jövőképét hosszasan lehet ecsetelni, de érdemes egy mondatban összefoglalni annak lényegét. Ezt a mondatot szokás jövőkép-meghatározásnak nevezni. A tervezés első lépése ennek a mondatnak a tisztázása. Az egyházi szolgáltatások hosszú távú eredménye lehet, hogy az egyházközségek és a hozzájuk tartozó fíliák területén élő hátrányos helyzetű emberek és közösségek szemlélete változik, közelebb kerülnek az egyházhoz, az egyházi értékekhez, a hithez, esetlegesen az életminőségük javul.
Értékek és a szervezeti kultúra
A jövőkép már kifejezi a szervezet központi értékét. A szervezeti értékeket érdemes nyíltan megfogalmazni, leírni, de hasznuk csak akkor van, ha az érintettek tiszteletben tartják azokat, és a szerint viselkednek, dolgoznak nap, mint nap.
Küldetés
A küldetés megfogalmazása hasonlóan fontos, mint a jövőkép tisztázása. A küldetés különbözteti meg az adott szervezetet a többi hasonló jövőképpel dolgozó szervezettől.
Helyzetelemzés
Egy szervezet helyzetét gyakran tökéletesen leírják a munkatársak, az önkéntesek, a partnerek egy könnyed, természetes, informális helyzetben. Azonban az érdekeltek vizsgálata és a SWOT vizsgálat segíthet abban, hogy a szervezet számára érdekes információkat rendszerbe öntse, hogy minél könnyebben beépíthetőek legyenek a tervezésbe.